نگاهی از دور

هنر بهتر است يا سياست؟
نویسنده : زیتا - ساعت ٥:۳٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/٢/٢٥
 

امروز فيلم(لاک پشتها هم پرواز ميکنند)را ديدم.شايد شما اين فيلم را ديده ايد و اگر هم نديده ايد٫حتمن در باره اش زياد شنيده ايد.و ممکن است بگوييد در اين گرماگرم دعوای  رياست(منظور همان رياست جمهوری است)اين ديگر چه کسی است که در باره يک فيلم٫آنهم فيلمی که ۳ ماه پيش بيرون آمده مطلب مينويسد.خوب من اين فيلم را تاکنون نديده بودم و همه بازيکنان آن٫چهره هايی جديد و شناخته نشده بودند.تازه ديدن يک فيلم ايرانی در يک سينمای اسپانيايی٫چيزی نيست که هرروز اتفاق بيفتد.در عوض اين داستان انتخابات و نامزدی برای رياست جمهوری در ايران هر ۴ سال يکبار با همان بازيکنان و همان سناريو٫تکرار ميشود.تنها فرقی که در اين دوره ديده شده٫همان ازدياد نامزدهای زن ميباشد.که من بنوبه خود از همه آقايان ايرانی٫از رهبر گرفته تا نيروهای انتظامی٫تشکر ميکنم که اين همه جسارت همجنسان  مرا تاب مياورند.فکرش را بکنيد: در برابر مردان٫کشور دوست و برادر و مسلمان و همسايه٫يعنی پاکستان که زنان را بخاطر تمايل در دويدن در يک دو- ی ماراتون٫به زندان می اندازند٫در ايران چه مردان نازنين و مدرنی داريم.


 
 
آقای ازنار در نقش نويسنده
نویسنده : زیتا - ساعت ۱۱:٠٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٢/۱٧
 

سر انجام تونستم کتاب(چهره ها و شخصيت ها٫از فراگا تا بوش)نوشته آقای ازنار٫نخست وزير پيشين اسپانيا را تمام کنم.البته اين دومين کتابی است که ايشان در اين مدت يکسال و اندی که از پايان رياست شان ميگذرد٫نوشته اند.در اين کتاب آقای ازنار در باره ۴۰ شخصيت سياسی و اجتماعی که به گفته خودش به نوعی در زندگی شخصی و يا سياسی او تآثير داشته اند٫نوشته.کتاب را با شرح فشرده ای از زندگی پدر بزرگش که روزنامه نگار و سفير اسپانيا در سازمان ملل بوده شروع ميکند و با شرح حالی اززندگی و مبارزات پدر٫ دوران کودکی و نوجوانی خود را مرور ميکند.سپس داستان آشنايی اش را با خانم آنا بوته يا(همسرش)و چگونگی ورودش به دنيای سياست را شرح میدهد.در اين کتاب ميتوانيد از نظرات شخصی و فنی نويسنده در باره شخصيت های غربی مانند بلر٫بوش٫شيراک٫هلموت کهل ٫کلينتون و سران کشورهای شرقی مانند قذافی٫ملک حسن دوم و يا چهره های جهانی مانند ژان پل دوم٫خوليو ايگلسيا و حتی فيدل کاسترو آگاه شويد.البته يکی از مهمترين قسمتهای کتاب به نظر من ايرانی٫بخش مربوط به آقای خاتمی است.که شامل شرح مختصری از انقلاب اسلامی و نظر و پيش بينی آقای ازنار درباره رژيم جمهوری اسلامی و شخص آقای خاتمی است که در دو ملاقات رسمی و چند ساعت گفتگوی خصوصی با ايشان به آن رسيده است.و من به عنوان نمونه بخش بسيار کوچکی از آن را در اينجا ميآورم٫آقای آزنار مينويسد:از آقای خاتمی پرسيدم٫خلاصه آيا ميتوانم روزی در يکی از بارهای تهران به آزادی آبجو بنوشم؟ايشان گفتند در خانه تان آزاد هستيد هر چند تا که ميخواهيد آبجو بنوشيد.از اين لطف ايشان تشکر کردم و گفتم که آن دليلی که يک مسلمان را از نوشيدن آبجو منع ميکند٫هرگز با نوشيدن يک آبجو توسط من در انظار عمومی خدشه دار نخاهد شد٫پس چرا اين آزادی را من نداشته باشم؟گقتند که در اين زمان پاسخ اين پرسش مرا ندارد.اگر بقيه ماجرا را ميخاهيد بدانيد٫بايد کتاب را بخريد.آخه آدم پس از ۸ سال رياست٫عادت ميکنه که ديگران دور وبر آدم بچرخند.حالا ميز که نيست٫دستکم پول باشه که دوستان احترام آدم را نگه دارند.اينطور قکر نميکنيد؟پس کتاب را بخريد که طفلی پول لازم داره.قول ميدم خوشتان بياد.


 
 
ازدواج دو باره مد ميشود
نویسنده : زیتا - ساعت ٧:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٢/٩
 

هفته پيش پس از ماهها بحث و گفتگو٫در اسپانيا قانونی به تصويب رسيد که هموسکسوال ها ميتوانند بطور رسمی ازدواج کنند. و اينجوری آقای زاپاترو به يکی از قولهای انتخاباتی خود وفا کرد.البته اسپانيا نخستين کشوری نيست که چنين قانونی را تصويب ميکند و آخرين هم نخاهد بود.واتيکان به اين قانون اعتراض کرده و از شهرداری ها خاسته که از اجرای عقد و مراسم ازدواج بين هموسکسوال ها خودداری کنند و دولت اسپانيا هم برای از بين بردن شک و ترديد و پاسخ به پرسشهای ايجاد شده٫گفته که اگر شهرداری از انجام اينکار خودداری کند طبق قوانين اداری به عدم انجام وظيفه متهم و جريمه مربوطه را پرداخت خاهند کرد.از طرفی اسپانيا کشوری کاتوليک است و کم نيستند کسانی که معتقد و مومن به دستورات دينی هستند و  وادار کردنشان به کاری که خود معتقد نيستند درست نيست.در نتيجه قرار شده که ماده ای به قوانين کاری شهردار و شهرداريها در مورد ازدواج مدنی اضافه کنند که طبق آن در سطح کشور آن تعداد از شهرداريها که مايل به انجام مراسم ازدواج بين هموسکسوال ها هستند٫اعلام آمادگی کنند تا اين گروه برای ازدواج به آنها مراجعه کنند.به اين ميگن آزادی٫نه کسی را وادار ميکنند که هموسکسوال باشد و نه کسی را مجبور ميکنند که بر خلاف عقايد دينی خود کاری را انجام بدهد.نه هموسکسوال ها را تاييد ميکنند و نه محکوم٫چون جرمی از نظر اجتماعی اتفاق نيفتاده که به محاکمه ای نياز باشد و اگر از نظر دينی جرم هست خدا به نظر و حکم ما نيازی ندارد.اما من نميدانم در اين دوره و زمانه که همه از ازدواج و تعهد دادن فرار ميکنند٫چرا همو سکسوال ها اينقدر برای بدست آوردن اين حق تلاش ميکنند.دنبال درد سر ميگردند يا ميخاهند که صاحبان سالنهای ازدواج و ديگر مشاغل مربوط به جشنهای عروسی از نان خوردن نيفتند؟